Rancangan Pengajaran bagi Set Pengajaran
Mata Pelajaran : Geografi tingkatan 3
Tarikh / Hari : 08 Disember 2012 / AHAD
Masa : 10.00-
10.30 a.m (30 minit)
Tingkatan : 3 Bistari
Bilangan Pelajar : 30
Orang
Tajuk : Kesan
Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Subtopik : 14.1)
Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pengajaran ini, pelajar akan dapat
:
1.
Menyenaraikan 2 kesan negatif kegiatan ekonomi terhadap
alam sekitar.
2.
Mengenalpasti 4 punca berlakunya kesan rumah hijau.
3.
Menyenaraikan 5 faktor berlakunya pulau haba di pusat
bandar.
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar
telah mengetahui apa yang berlaku kepada alam sekitar adalah berpunca daripada
kegiatan manusia.
Alat Bantu Mengajar : kertas, gambar, dan marker pen
Pendekatan/strategi : Berpusatkan
guru, bahan dan pelajar
Kaedah : Perbincangan
dan soal jawab.
Nilai-nilai : Kebebasan, keberanian, berdaya saing,
sentiasa bersedia,
memberi
tumpuan, bekerjasama, berusaha dan berfikiran kehadapan.
KBKK : Mencirikan, menjana idea,
menghubungkait, mengenalpasti,
Dan
Memahami
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ Kaedah/ ABM/ Nilai/KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
|||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan topik Kesan
kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
” Apakah gambar yang guru tunjukkan?”.
” apa yang pelajar faham
tentang gambar ini?
” Apakah Kaitan gambar ini
dengan topik yang akan dipelajari?
”apakah punca berlaku gambar
yang ditunjukkan?
Perkaitan:
·
Perkaitan tersebut ialah buku ASB sentiasa dilihat oleh
pelajar dan ASB merupakan jenis pelaburan dalam Unit
|
1. Guru menunjukkan gambar.
Guru mengajukan persoalan mengenai gambar tersebut kepada pelajar.
2. Guru meminta pendapat pelajar
tentang persoalan yang diajukan kepada pelajar dan perkaitan dengan tajuk
yang akan dipelajari.
3.Seterusnya guru menerangkan
perkaitan anatara persoalan yang telah diberikan dengan tajuk kita isi
kandungan dengan lebih jelas.
|
1. Pelajar melihat buku ASB
yang ditunjukkan oleh guru.
2. Pelajar memberikan
perhatian kepada persoalan yang diajukan.
|
Strategi : Berpusatkan guru &
pelajar.
Kaedah : Penyoalan, Perbincangan.
ABM :
Gambar
Nilai : Keberanian, kebebasan, rasional.
KBKK : Menjana Idea, mencirikan
|
Langkah
1
(10 minit)
|
Kesan kegiatan ekonomi
terhadap alam sekitar
.
|
1. Guru
menerangkan kepada pelajar istilah –istilah kesan rumah hijau dan pulau haba
2. Guru menerangkan kepada pelajar punca berlakunya kesan rumah hijau,
penipisan lapisan ozon dan pulau haba.
|
1. Pelajar mendengar setiap penerangan guru
dengan prihatin.
|
Strategi : Berpusatkan pelajar dan guru
Kaedah : pener angan,Perbincangan
ABM :
Papan putih, marker pen
Nilai :
kesyukuran. Bekerjasama
KBKK :
Mencirikan, menghubungkait, menjana idea.
|
Langkah
2
(10 minit)
|
Pengukuhan dan pengayaan diri
pelajar.
|
1.
Guru membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan.
2.
Setiap kumpulan harus menyatakan faktor utama
berlakunya;
· Kesan
rumah hijau
· Penipisan
lapisan ozon
· Pulau
haba.
|
|
Strategi : Berpusatkan pelajar dan
guru.
Kaedah : perbincangan
ABM: marker pen, papan putih
Nilai :
Kerajinan, kebebasan, rasional.berkerjasama,
Keberanian
KBKK : Mencirikan, menghubungkait dan menjana idea.
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan tajuk
|
1. Guru menerangkan semula
tajuk yang dipelajari secara ringkas
2.Guru bertanya pelajar apa
yang tidak faham.
3.Guru menyoal pelajar
mengenai tajuk yang dipelajari
|
1.pelajar mendengar
penerangan guru
2.pelajar menjawab setiap
soalan yang diajukan oleh guru.
|
Strategi : Berpusatkan pelajar dan guru
Kaedah : Penyoalan, Perbincangan.
ABM :
Gambar foto, pita pelekat.
Nilai : Keberanian, kebebasan,
rasional.
KBKK : Mencirikan, menjana idea, menghubungkait
|
Refleksi:
terima kasih di atas perkongsian ilmu ini..
ReplyDelete